استودیو فیلم و عکس بیتا تصویر

استودیو فیلم و عکس بیتا تصویر

استودیو عکاسی دیجیتال بیتا تصویر از سال ۱۳۸۴ ودر واقع به عنوان اولین آتلیه در یاسوج شروع به کار کرد
استودیو فیلم و عکس بیتا تصویر

استودیو فیلم و عکس بیتا تصویر

استودیو عکاسی دیجیتال بیتا تصویر از سال ۱۳۸۴ ودر واقع به عنوان اولین آتلیه در یاسوج شروع به کار کرد

نور پردازی برای عکاسی چهره

  

نور می تواند به طور چشمگیری سوژه عکاسی شما را جلوه دهد. فقط با ایجاد تغییراتی در نور می توانید یک فرشته را مانند دیو نمایش دهد یا بالعکس.

برای این منظور توجه به بعضی اصول و نکات ضروری است اگر می خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید این مقاله را مطالعه کنید.

نور می تواند به طور چشمگیری سوژه عکاسی شما را جلوه دهد. فقط با ایجاد تغییراتی در نور می توانید یک فرشته را مانند دیو نمایش دهد یا بالعکس.

برای این منظور توجه به بعضی اصول و نکات ضروری است اگر می خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید این مقاله را مطالعه کنید.

شدت نور

نور درخشان خورشید بسیار شدید است و:

  • تولید سایه و لکه های تیره در چهره می کند. به این ترتیب قسمت هایی از چهره شخصی که از او عکس می گیرید ناپدید یا تاریک می شود.
  • چروک و لکه های صورت را نمایان می کند.
  • باعث می شود چشم های شخص خمار، اخمو و بد حالت به نظر برسد.

 

نوری که در سایه وجود دارد یا از پنجره به داخل می تابد ملایم تر است و:

  • سایه های ملایمی تولید می کند که قسمت هایی از صورت را نمی پوشاند
  • چروک ها و لک ها کمتر دیده می شوند.
  • یک رنگ ملایم و زیبا از صورت به جا می گذارد.
  • به سوژه عکاسی شما اجازه می دهد تا چشمان خود را کاملاً باز کند و لبخندی طبیعی بزند.

 

جهت نور

جهت نور خورشید به خصوص جهت نور شدید در حالت نگاه کردن افراد تاثیر می گذارد. حال به نظر شما چه جهتی بهتر است؟ در پاسخ باید بگویم این به تاثیری که می خواهید بر سوژه بگذارید بستگی دارد.

  • ور مستقیم: نور شدید خورشید که مستقیم از روبرو به چهره شخص بتابد قیافه فرد را اخمو و ناراحت نمایش می دهد.
  • نور از بالا:در هنگام ظهر که آفتاب از بالای سر می تابد و نور خورشید هم شدید است سایه های ناخواسته و نه چندان زیبایی در چهره فرد پدید می آید که باید سعی کنید با استفاده از فلاش دوربین از شدت این سایه ها بکاهید.
  • نور از پهلو:وقتی که صبح زود یا نزدیک غروب عکاسی می کنید. از سوژه خود بخواهید به گونه ای قرار بگیرد تا نور فقط به یک سمت صورت او بتابد. در این حالت قسمتی از صورت از قسمت دیگر روشن تر  به نظر می رسد و اثر زیبایی در عکس می گذارد البته برای کم کردن اثر سایه بهتر است از فلاش دوربین استفاده کنید.
  • نور از پشت می تابد:این حالت زمانی پیش می آید که شخص پشت به آفتاب نشسته باشد و بخواهید از او عکس بگیرید. در این حالت صورت فرد در سایه قرار می گیرد و از اخم و بد حالت شدن آن جلوگیری می شود و درخشش زیبایی به موهای شخص می بخشد. در چنین وضعیتی استفاده از فلاش ضروری است تا صورت سوژه در عکس واضح باشد.

نور پردازی در فضای بسته

برای گرفتن عکس های خوب در فضای بسته به سعی و تلاش و آموختن یک سری نکات احتیاج دارید چون معمولاً نور به اندازه کافی وجود ندارد. نور مستقیمی که از پنجره به صورت شخص می تابد عکس زیبایی خلق نخواهد کرد. بنابراین بهتر است از این نور به صورت غیر مستقیم استفاده کنید.

  • نوری که از پنجره وارد می شود:نور ملایم و غیر مستقیمی که از پنجره می تابد برای عکاسی از چهره افراد مناسب است. اگر قسمتی از چهره سوژه که در سایه قرار دارد خیلی تیره به نظر می رسد باید خود و فردی را که از او عکس می گیرید را آنقدر جابجا کنید تا قسمتهای بیشتری از چهره نور کافی دریافت کند. هنگام عکاسی در شرایطی که نور پنجره ضعیف است سرعت شاتر کاهش می یابد بنابراین باید دوربین را ثابت نگه دارید و بهتر است از سه پایه استفاده کنید.
  • نور مصنوعی:چراغ مطالعه یا چراغ آویز سقفی معمولاً نور مناسبی برای عکاسی از چهره افراد فراهم نمی کنند. در این حالت می توانید از نور پنجره یا فلاش دوربین استفاده کنید.
  • فلاش:فلاش دوربین برای عکاسی از افراد در فضای بسته بسیار مناسب است ولی نه برای عکاسی از چهره. برای عکاسی از چهره بهترین نور نوری است که از پنجره به داخل می تابد. برای استفاده از فلاش دوربین در هنگام عکاسی چهره آنهم در فضای بسته به نکات زیر توجه کنید.
  1. سوژه عکاسی خود را در دامنه عملکرد فلاش دوربین قرار دهید. مثلاً اگر فلاش دوربین شما حداکثر تا 4.5 متر را پوشش می دهد نباید افراد در فاصله 5 متری قرار داشته باشند. برای اطلاع از دامنه عملکرد یا برد فلاش دوربین باید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. در ضمن اگر از چند نفر عکس می گیرید باید فاصله آنها با دوربین یکسان باشد.
  2. همه چراغ ها را روشن کنید تا از اثر قرمزی چشمها جلوگیری کنید. افزایش نور محیط به به کاهش اثر قرمزی چشمها کمک می کند چون مردمک چشم کوچک می شود و مانع از بازتابش نور از چشم به لنز دوربین می شود.
  3. حواستان به اشیاء و سطوح براق مانند آینه ها، پنجره ها، عینک ها و .... که می تواند نور فلاش را منعکس کند باشد تا از درخشش های ناخواسته جلوگیری کنید می توانید از افراد عینکی بخواهید موقعیت خود را عوض کنند یا عینکی بزنند که بازتابش کمتری داشته باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد