وشته و عکاسی شده توسط Michael Corsentino، عکاس برگزیده پرتره و عروس و نویسنده همکار درWebPhotoSchool.com® و Photoflex.com®
ترجمه و انتشار فارسی توسط امیر یاری و سایت نورنگار
نورپردازی پرتره عروس
Michael Corsentino عکاسی با اصلیت کالیفرنیایی، برای نخستین بار تجربههایش را از کار با تجهیزات Photoflex در قالب یک آموزش بسیار ریزبینانه در اختیار دیگران گذاشته است. او در این آموزش یک روند کاری کامل برای عکاسی پرتره عروسی را به تصویر میکشد و با فوکوس روی به کار گیری تجهیزات همراه، تصویرسازی ذهنی از مفهوم نورپردازی و یافتن بهترین لوکیشنها برای عکاسی، به شما نشان میدهد که چطور میتوان با نورپردازی صحیح روی سوژه، به آن عمق بخشیده و چگونه میتوان با یک نوع نورپردازی، اما با دید و زاویههای مختلف، نتایج کاملا متفاوتی حاصل کرد.
به دلیل تبحر خاصی که Michel روی برنامهریزی و تصویرسازی ذهنی از نورپردازی پرتره دارد، توانست در کمتر از 3 ساعت عکاسی سنگین، از مدلی که از سه لباس متفاوت در سه موقعیت مختلف استفاده میکند، عکسهایی فوق العاده ثبت کند.
در این آموزش یاد میگیرید:
دوربین و تجهیزات
تجهیزات نوردهی
تصویرسازی ذهنی از پرتره
تجسم کلید کار است. تصویرسازی ذهنی نقش مهمی را در تمامی پروژههای کاری من بازی میکند. در واقع من فهمیدهام که تصویرسازی ذهنی یا "طراحی ذهنی" آنچه که قرار است در پایان کار حاصل شود بسیار سودمند است. به عنوان یک کارگردان فیلم، من سعی میکنم یک حس خاص را ایجاد کرده و یک داستانی را بیان کنم تا بتوانم آن حس خاص را از درون سوژهام بیرون کشیده و ثبت کنم. انواع تصویرسازی ذهنی میتواند شامل انتخاب انواع موقعیتهای و مکانها و حسی که منتقل میکنند، نحوه پوشش سوژه، حس ایجاد شده با انتخاب انواع الگوهای نورپردازی، ژستها و فرمهایی که استفاده میکنیم، و نهایتا ویرایشی که قرار است در کامپیوتر روی عکسها انجام دهیم باشد.
معمولا وقتی یک تصویر ذهنی از کار پیدا میکنم، به من کمک میکند تا مسیری را از ابتدا تا انتهای کار در نظر بگیرم و بدین ترتیب میتوانم انواع ایدهها را در این مسیر به کار گیرم. همچنین داشتن چنین تصوری، میتواند در تصمیمگیری برای نحوه انجام کار و تجهیزاتی که باید در یک پروژه همراه ببرم من را راهنمایی کند.
زمانی که Photoflex از من خواست که برای سیستم جدید نورپردازی TritonFlash که فلاشهایی با باطری لیتیوم یون هستند یک راهنمای آموزشی سر صحنه بنویسم، ایدهای که در ذهن من شکل گرفت این بود که از این فلاشها برای نورپردازی احساسی یک سوژه عروس در فضای بیرونی استفاده کنم. موقعیتی که برای این کار انتخاب کردم خیابان دانشکده Vincentدر San Rafael کالیفرنیا بود. (تصویر 1)
این مکان با داشتن سبک معماری کلاسیک، برجهای بلند و زمین سنگفرش بسیار زیبایی که دارد، یک ترکیب بسیار عالی را تشکیل میدهد. پس از حدود 45 دقیقه پیادهروی در اطراف ساختمان همراه با Dennis (دوست و دستیار من)، David (عکاس شرکت فتوفلکس)، و Jaron (فیلمبردار و دستیار عکاس فتوفلکس)، چهار موقعیت مختلف را برای کار انتخاب کردیم.
برای این پروژه تصمیم داشتم که قدرت TritonFlash™ را به نمایش بگذارم. برای همین هم بزرگترین OctoDome® را که فتوفلکس تا بحال تولید کرده سفارش دادم تا از آن به عنوان نور کلیدی (نور اصلی) در طی کار استفاده کنم. ما همانجا در داخل پارکینگ وقتی داشتیم درباره نخستین محل عکسبرداری تصمیم میگرفتیم، سافتباکس OctoDome را نیز سر هم کردیم. در واقع اصلیترین عامل در مورد این تصمیمگیری محل قرار گیری خورشید و نحوه تابش نور آن بر روی سوژه بود. (شکل 2 و 3)
یافتن نورها
چه با نورهای فلاش کار کنید و چه با نور محیط، وقتی فقط یک نور دارید، پیدا کردن یک نورپردازی صحیح برای هر موقعیت یکی از اصلیترین چالشهای هر کار است. وقتی برای یک نوبت عکاسی برنامهریزی میکنید، حتما در نظر بگیرید که در زمانی که قرار است عکاسی کنید، نور خورشید در کجا قرار خواهد داشت. اگر زمان عکاسیتان در حدود میانه روز باشد، احتمالا باید به دنبال یک محیط سایهدار نسبتا بزرگ بگردید یا حداقل یک پانل بازتابنده بزرگ برای ملایم کردن نورها همراه داشته باشید. زیرا در غیر این صورت با نورهایی بسیار تند و تیز و پرکنتراست روبرو خواهید شد.
من وقتی برای عکاسی به جایی میروم، همیشه دو "الف" را در نظر میگیرم. ارزیابی محیط و امکانات خودم. حتما قبل از هر کاری محیط کاری و نوری که قرار است ایجاد کنید را ارزیابی کنید. دور و برتان را نگاه کنید و سعی کنید قابلیتهای نوردهی هر موقعیت را در ذهنتان تجسم کنید. سپس به امکانات خودتان و خلاقیتی که میتوانید با هر یک از تجهیزاتتان در دل طبیعت داشته باشید فکر کنید. خورشید بزرگترین منبع نور طبیعت است، یک منبع مجانی در دسترس! اما باید خیلی سریع کار کنید، زیرا این منبع پیوسته در حرکت است و جابجا میشود. خورشید میتواند در ترکیب با یک نور فلاش (که ما در نخستین درس نورپردازیمان از آن استفاده کردهایم)، به عنوان نور ترکیبی به کار رود. اما گاهی اوقات ممکن است از آن به عنوان نور پشت سر یا نور اصلی نیز استفاده کنید.
پس از سر هم بندی OctoDome® و اتصال آن به یک TritonFlash، به سوی نخستین موقعیت به راه افتادیم. (شکل 4 و 5)
الفبای کار با فلاش
دو نکته اساسی را باید در هنگام کار با فلاش در ذهن داشته باشید:
1. تنظیمات دیافراگم دوربینتان، علاوه بر کنترل عمق میدان، میزان شدت نور فلاش (نکته *) شما را نیز کنترل میکند، در حالی که تنظیمات سرعت شاتر دوربین میزان شدت نور محیط را کنترل میکند. یعنی اینکه اگر میخواهید نور محیط را در عکسها بیشتر کنید، باید سرعت شاتر دوربینتان را کندتر یا در واقع طولانیتر کنید. اما اگر میخواهید که نور فلاشتان کمتر شود، باید از دیافراگمهای کوچکتر یا در واقع بستهتر استفاده کنید.
نکته * بدیهی است که تغییر تنظیمات قدرت فلاش نیز میتواند شدت نور فلاش را تغییر دهد.
2. هر چقدر منبع نورتان بزرگتر باشد و همچنین منبع نور را به سوژه نزدیکتر کنید، کیفیت نور سافتتر خواهد شد. این نکته ممکن است در نظر نخست کمی عجیب به نظر برسد، اما اگر آن را امتحان کنید، درستی آن را خواهید فهمید.
وقتی که مدل از راه رسید از او خواستم که به سرعت لباسهایی را که برای او تهیه کرده بودیم بپوشد. پس از آن Dennis شروع به فرم دادن به سوژه کرد و من و David هم شروع به کار روی نورها کردیم. همانطور که خودم همیشه دوست دارم، نخستین تنظیمات نور را بسیار ساده انجام دادیم. من با تنها یک نور شروع کردم. TritonFlash را به یک OctoDome هفت فوتی وصل کردیم و همانطور که در تصویر میبینید آن را در زاویه 30 درجهای Amy قرار دادیم. همانطور که حدس میزنید انواع موقعیتهای مختلف را میتوانید تنها با یک نور ایجاد کنید.
نور خورشید به عنوان نور دوم ما به کار گرفته شد و در جهت مخالف نور فلاش قرار گرفت. این همان چیزیست که از آن به عنوان نور ترکیبی یاد میکنم و گاهی اوقات آن را نور Kicker مینامم. این نور حالتی بعددار به سوژه میدهد. (شکل 7)
با یک نور فلاش در ترکیب با نور خورشید، توانستیم نتایج واقعا زیبایی بگیریم. تنظیمات من برای این عکس عبارتند از: